sunnuntai 19. tammikuuta 2014

36.

Puolet vaihtovuodesta on kulunut. Puolet. Puolet! Huomisesta alkaen mä oon ollut pidempään sveitsissä kuin lähtöön on jäljellä. Mä en voi kässää tätä, välillä aika tuntuu kuluvann tosi hitaasti kuin taas joskus ihan liian nopeasti. Mä en oikeen ehtinyt tehdä mitään. Mitään.
Välillä haluan suomeen koulun ja kavereiden vuoksi, välillä taas haluan jäädä kauneuden vuoksi. Koska pärjäsin tähän asti, kestän kyllä puolen vuoden. Lomien avulla. Mulla on pian hiihtoloma, 7. päivänä helmikuuta se alkaa ja kestää kaksi viikkoa. Menen luultavasti taas Pizoliin laskettelemaan viikon ja sitten kaverini Suomesta tulee! Oon ihan innoissani ja suunnittelen kaikkea, mutta en tiedä miten meillä riittää aikaa haha!

Joten mulla on pieni video. Suurin osa videoista ovat otettu snapchatissa, enkä uskaltanut käyttää sitä muualla kuin kotona koska se syö paljon internettiä. Nää ovat ihan sekaisin, mutta toivottavasti saatte vähän selkoo mitä teen täällä haha.



Viime aikoina tykkäsin olla junassa: olin junassa yli 3 tuntia 3 kertaa 8 päivässä. Bernissä oli vaan tapahtumia, mutta kävin viime sunnuntaina turhaan futsal-turnauksessa: melkein kukaan ei ollut siellä ja suomalaiset lähtivät heti 10 minuutin pelaamisen jälkeen ja aiheuttivat mussa takauman. Kun vanhemmat joskus jätti mut yksin päiväkotiin ja vievät siskon. Hehehehe. Viikko oli ihan uuvuttava, menin nukkumaan melkein joka päivä jo 9 aikoihin.... Keskiviikkona saavuttuani kotiin menin heti nukkumaan ja simahdin heti. Univajetta leiristä...

11 kommenttia:

  1. Viisi kuukautta hurahtanut äkkiä! Mietinkin tässä yks päivä, että miltä susta mahtaa tuntua jättää Sveitsi taakse ja palata Suomeen..Mut sulla sentään toinen puolisko jälellä, joten ei mietitä vielä piitkään aikaan Suomeen paluuta..Mahtavaa, kun saat Suomi-kaverin sinne kylään:) Halit. Tupu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo itekkin mietin samaa joskus :---D okei haluaisin hypätä sen päivän yli ja alkuajan, koska luultavasti kulttuurishokki iskee. Jeps! Halit

      Poista
  2. hullun siisti video!!! ja aika menee tosi nopeeta :o terveisiä suomesta ja halauksia ♥ :3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahahahs kiitos! Jeps, kohta tapaan sua taas... huoh... eivaan! Xd halaukset ! ♥

      Poista
  3. Hei! Ihanaa löytää sveitsissä olevien vaihtareiden blogeja, koska niitä on aika harvassa. Olen itse lähdössä ensi vuonna sveitsiin vaihtoon, ja pakko kysyä, että mikä on ollu vaikeinta siellä tähän asti? Mikä parasta? :) ois huippua jos voisit kertoa mulle jotain sveitsistä, koska oon nyt aivan innoissani! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uskon, että niitä on harvoja koska yfun kautta sveitsiin lähteneitä suomalaisia on vaan kaks mun lisäkseni kun taas amerikkaan meni varmaan yli 100 :-D
      Teit hyvän valinnan ;) itse epäröln sveitsiin menoa, koska aluperin halusin jenkkeihin, mutta en katunut päätöstä!
      Mikäli menet saksankieliseen sveitsiin, voin varoittaa; sveitsisaksa on ihan erilaista kuin saksa (kouluissa kuitenkin puhutaam tavallista saksaa, mutta vapaa-aika on eri asia) ja sveitsiläiset ovat hiukan sulkeutuneita, eikä niihin oo helppoo tutustua mutta kun saa niistä ystävän, hän pysyy elämässäs koko loppuelämän (eräs sveitsiläinen ohjaaja leiristä sanoi) Mutta musta tuntuu, että täällä ollaan yhä avoimempia koko ajan ja syy luultavasti piilee siinä, että noin 30prosenttia väestöstä on maahanmuuttajia, joten siihen on aivan pakko sopeutua.
      Parasta... vuoristot, maan kauneus ja vanhanaikaisuus, vanhat kaupungit, joet(ne ovat turkoosia jos aurinko osuu niihin), sijainti (yritän käyttää tätä hyväkseni ja käydä halvalla italiassa, saksassa, itävallassa, ranskassa ja ehkä espanjassakin), julkinen liikenne(et ikävöi yhtään vr:ta!), sekä ihanat muut vaihtarit! Juustot ovat paloja taivaasta ja niin suklaatkin. Laskettelu Alpeilla on niin erilaista verrattuna suomeen, maisemat henkeäsalpaavia. ( mun parhaat kokemukset ovat lomat ja leirit muiden vaihtareiden kanssa hahaaha)

      Poista
    2. Lisäksi alueelliset erot ovat isoja, tessin (italiasveitsi) on ihan erilainen, maisemat kuin italiaa. Palmuja ja niin edelleen, siellä on lämpimpää kuin muualla (aion mennä keväällä ottamaan aurinkoa viikonloppuisin hihi) ja zürich, appenzell, alpit, ranskankieliset alueet ovat ihan erilaisia. Mulla on ga eli pääsen mihin vaan millä vaan vuoden aikana vain 270 eurolla, kun taas normaalisti se maksaisi yli 2000 euroa.(tuurilla, perheellä on ga, joten "liityin" perheeseen ja yfu sai alennuksen :p)

      Poista
    3. Oon menossa Rotareiden kautta, ja mulla ei oo aavistustakaan minne alueelle! Ehkä ranskankieliselle, koska oon opiskellu ranskaa. Toivon myös että pääsisin ranskan tai sitte italiankieliselle alueelle :) eka vaihtoehto mulla oli italia, ja nyt hieman pelottaa, että onko just kavereiden saaminen vaikeampaa ku italiassa ois ollu

      Poista
    4. Älä suotta pelkää! :-D vähän haastetta ;) no, sittenhän pääset helpommalla; hostperheen mukaan italiankielisessä sveitsissä asuu ne ystävällisimmät ja ranskankielisestä en tiedä, mutta siellä kai puhutaan samaa ranskaa eikä mikään sveitsiranskaa :---D mutta voisit kysyä lisää elleniltä, joka on yfun kautta sveitsiin lähtenyt ja elää genevessä; http://ellenoverthealps.blogspot.ch/?m=1

      Poista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista

Pura vihasi, ilosi, ikäväsi tai mitä vain! :---)