lauantai 28. syyskuuta 2013

20.

Nyt olen junassa, menossa Bulle-nimisen kaupungin lähellä olevaan paikkaan leirille. Leiri on siis vaihtariyhtiön YFU:n järjestämä, eli sinne tulee mun lisäksi n. 50 muita vaihtareita. Kieltämättä jännittää hieman, sillä sinne tulee kuulevia ja mulla on tulkkia vain puoleksi ajaksi. Jännittää myös ymmärtävätkö tulkit minua ja osaavatko muut vaihtarit enkkua, koska tänne tullaan opettelemaan saksaa. Tiedän, että kaikki tulee menemään hyvin, mutta tämä vähän jännittäminen on vaan hyvästä. ;-)
Viime aikoina en oikein tehnyt mitään erikoista, paitsi ollut ehkä kielisolmussa; koulussa vieraili n. 20 saksalaisia yliopiston opiskelijoita ja niillä oli eri viittomakieli. Perjantaina kävin viittomakielisten kahvilassa(paikka siis vaihtuu aina välillä, vuosittainen tapahtuma) ja hostäiti sanoi yhdelle tarjoilijalle, että saatan ymmärtää ruotsalaista viittomakieltä ja se alkoikin viittoa mulle ruotsia... :-D eli 24 tunnin sisällä olen yrittänyt ymmärtää amerikkalaista, ruotsalaista, saksalaista ja sveitsiläistä viittomakieltä.
Samassa kahvilassa oli joitakin nuoria, jotka lupasivat ottaa minut mukaan jonnekkin, mutta seuraavat kaksi viikot ovat jo täynnä ohjelmia. Tän viikon olen bullessa, seuraavalla Pizolissa loma-asunnolla (ja tuun vaeltamaan paljon, uusi kokemus!). Eilen olin syksyfestivaaleissa eräässä kylässä, se kuulemma kuuluu sveitsiläiseen kulttuuriin. Siellä oli sellaisia työpajoja, eri telttoja ja herkkuja. Lihan haju saavutti minut ja koko päivän himoitsin vaan lihaa, mutta jätin ostamatta. Sen sijaan en kestänyt suklaalla kuorutettujen omenoitten houkutusta ja ostin niitä kaksi... :-D namm!

Pikkujuttuja:
1. Syksy on saapunut tänne ja se näkyy aurinkokukkien muuttumisesta ruskeiksi :-(
2. Lue aina ensin ohjeet. Älä yritä selittää itsellesi, ettet muka osaa kieltä, kuvalliset ohjeet auttavat. Mää luulin osaavani käyttää välipala-automaattia, mutta luulin koneen syövän mun rahat ja meinasin alkaa ravistaa sitä, kunnes luin ohjeet ja pitää painaa yhtä näppäintä niin saa vaihtorahat. Vähän vierellä oleva tuijotti mua.
3. Kun junien ovet sulkeutuivat ja porras poistunut, on turha yrittää painaa aukene seesam-näppäintä. Se ei aukene enää.
4. Mun kävelyvauhti on nykyään paljon nopeampi ja ehdin aina paikkaan liian aikaisemmin. Perjantaina yritin jopa hidastaa ostamalla ruokaa, mutta ehdin silti aikasempaan raitikkaan...
5. Mun suomalaisen viittomakielen taito huononi jo. Kestää aikaa tuottaa sitä ja sen viittomat ovat outoja musta. Äsh.

3 kommenttia:

  1. Huh, sullahan ohjelmaa piisaa:) Ei muuta ku positiivisellä mielellä, niin hyvin menee..Pian hallitset kaikki maailman viittomakielet:D t. Tupu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lähiaikoina kyllä! Todellakin jatkan tätä positiivista rataa :-D toivottavasti, se olisi mahtavaa!!!

      Poista

Pura vihasi, ilosi, ikäväsi tai mitä vain! :---)