perjantai 6. syyskuuta 2013

12.

"Aa, sää oot Paulan ja Jarin tytär, oot syntynyt oulussa!"- lause kuulen usein Suomessa viittomakielisiltä. Jos mua ei tunnisteta, niin vanhempien avulla mua tunnistetaan. Luulin päässeeni eroon tuollaisesta puheesta.

Mutta en, nimittäin toissapäivänä hostäiti halusi mut mukaan eräälle viittomakielisten tapahtumaan, kuuntelemaan puhetta ja keskustelua. Jos edes mainitsen olevani Suomesta, kuulee seuraavia lauseita:
"Sä oot se suomalainen! Pääsit tänne!"
"Aa, kiva tavata vihdoin! Voitko jo paremmin?"
:D Sitä perinteistä viittomakielisten kulttuuria!

No asiasta toiseen, eilen aloitin työt vanhainkodissa. Alku ei ollut sitä mitä toivoin...
Nimittäin mun piti selviytyä 4 vaihdosta ihan itse ja etsiä talon yksin.

Odottelua juna-asemalla
Tulihan se juna
Onneksi junissa oli tuollanen taulu niin tiesin milloin poistua. Vain yksi juna oli vanhanaikainen, mutta katsoin kelloa :D Sveitsiläiset junat ovat paljon täsmällisempiä kuin VR.
Mutta viimeinen juna myöhästyi, joten myöhästyin bussista ja mun piti odottaa seuraavaa 20 minuuttia.

"Millaisen ensivaikutuksen annan myöhästymällä ekana työpäivänä"
No sitten myöhästyin enemmän eksymällä pikkukylässä.... Kävelin vanhainkodin ohi kahesti, enkä tajunnu sen olevan se vanhainkoti. Onneksi kysyin tietä postinjakajalta! Talon kyltti siis oli piilossa pensaan takana....



Näissä maisemissa tuun työksentelemään vuoden. Kuvat otettu puhelimella, emmä viiitsi kantaa mitään kameraa sinne! Eilen oli aika helppo päivä, sellainen tutustumispäivä, en tehnyt mitään raskaampia töitä kuin pelasin, kävin ostoksilla (iso kasa ruokaa) ja tutustun paikkaan erään asukkaan kanssa. Sain pienen järkytyksen, kun siellä pari kuurot eivät osanneet viittoa hyvin, vaan kommunkoivat puhumalla.

Ps. Sumi on söpö kun se nukkuu sängylläni.
In german:
Ich schreide weiterhin, da ich habe Hunger!
Edit:/ Ich spreche wegen die Gebärdensprache Kultur in der Beginn. In Finnland alles weiss mir wenn ich erzähle wer sind meine Eltern. Alles weiss wer war ich wenn ich sage ein Wort: "Finnland" hier, haha!
Okay, gestern ich fange an die Arbeit. Ich war nervös mehr aufgrund Reise als Arbeite, da ich gelange reisen allein! Ich verpasse ein wenig und denke was der Chef überdenkt um das! (Ich gelinge abgehen in klein Dorf....) Zum Glück das war ok. Arbeite was nicht so schleppen, da gestern war die erste tag. :-)

10 kommenttia:

  1. Kysyvä ei tieltä eksy! Missä pikkukylässä olit?

    VastaaPoista
  2. Hei monä. Das klingt gut! Ich gratuliere dir! Und sehr schöne fotos by the way :) toll, dass du alleine nach regensburg gefahren bist und zurück :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha,vielen dank! Ich hätte können besser fotos, aber danke! :) Ich bin stozl auf mich! ;)

      Poista
  3. Haa ymmärsin ton saksan kielisen jutun melkein! :D mun saksan opiskelu on edenny aika kehnosti

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se onki helppoo toi :D joo en itse osaa saksaa hyvin (opiskelu aloitettiin vasta viime maanantaina haha!) voi ei, mulla tarpeeksi motivaatiota opiskeluun (oonhan täällä!) ;)

      Poista
  4. Hei mun kulta tyttäreni!

    Minusta tuntui ihanalta, kun kirjoitit tekstin ja olen nähnyut lukea. Huomasin, että siellä oli hiljaista ruuhkia. En ole nähnyt paljon autoja ja ihmisiä kuin Jyväskylässä. Sumi-kissa tykkäsi susta vieressä nukkumissa. Olit kiltti ja ystävällinen, sillä Sumi luotti sinuun.. Oletko viihtynyt hyvin siellä kuin täällä? heh heh..Mun äitini ja Aarre ovat tehneet grillikotan mökillä ja se on valmiita 2 viikon sitten. Kivannäköinen grillikota. :) Haliterv.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei äiti,
      kiitos, kiva tietää :-) ei täällä oikeasti ole hiljaista, mutta koska olin pikkukylässä niin siellä on hiljaisempaa ja Zürichissa ihan hulluu. Mulla oli sairauslomaa niin olin Sumin kanssa eniten kuin kukaan tästä perheestä :) joo oon viihtynyt täällä hyvin. Oho, onpa nopeaa hommaa! Halit!

      Poista

Pura vihasi, ilosi, ikäväsi tai mitä vain! :---)